گفت‌وگو|

 مهم‌ترین عوامل و علائم بروز سرطان/ بیش‌از نیمی از مبتلایان بهبود پیدا می‌کنند

8:20 - 25 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۸۶۰۶
 مهم‌ترین عوامل و علائم بروز سرطان/ بیش‌از نیمی از مبتلایان بهبود پیدا می‌کنند
رئیس انجمن رادیو آنکولوژی ایران به بیان توضیحاتی درباره مهم‌ترین عوامل و علائم بروز سرطان پرداخت و گفت: حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد مبتلایان به سرطان بهبود پیدا می‌کنند.

خبرگزاری میزان -  سرطان به گروهی از بیماری‌ها گفته می‌شود که شامل رشد غیرطبیعی سلول‌های تغییر یافته با توانایی حمله یا انتشار به سایر قسمت‌های بدن است. عوامل مختلفی در بروز این بیماری نقش دارند که اگر از آن‌ها اجتناب شود می‌توان تا حد زیادی از بروز سرطان جلوگیری کرد.

مهم‌ترین عوامل بروز بیماری سرطان

یاشا مخدومی در گفت‌وگو با میزان درباره مهم‌ترین عوامل بروز بیماری سرطان گفت: مهم‌ترین عامل محیطی که موجب بروز بیماری سرطان از جمله سرطان‌های ریه، کلیه، مثانه و .. می‌شود، مصرف دخانیات است و افراد سیگاری بسیار در معرض ابتلا به بیماری سرطان قرار دارند. همچنین افرادی که به واسطه شغلشان در معرض عوامل سرطان‌زا فیزیکی و شیمیایی قرار دارند، اشخاصی که در محیط کارشان از جمله کارگاه‌ها و کارخانه‌ها مسائل مربوط به بهداشت محیط رعایت نشده باشد و به صورت مرتب با عوامل سرطان‌زا در تماس باشند و افرادی که در معرض عفونت‌های مزمن هستند نیز در محدوده خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

وی ضمن اشاره به اینکه مصرف مواد مخدر و الکل نیز می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهد، ادامه داد: بعضی از عوامل محیطی نظیر آلودگی هوای شهر‌ها نیز می‌تواند سبب بروز بیماری سرطان شود.

رئیس انجمن رادیو آنکولوژی ایران با بیان اینکه افرادی که سن بالاتری دارند به‌دلیل کاهش سیستم ایمنی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند افزود: به طور کلی کاهش سیستم ایمنی چه اولیه و چه اکتسابی افراد را در معرض ابتلا به سرطان قرار می‌دهد. همچنین سبک زندگی نظیر نوع تغذیه، چاقی و کم تحرکی نیز در ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله سرطان نقش دارند و داشتن تغذیه سالم و استفاده از مواد غذایی حاوی ویتامین‌ها در پیشگیری از سرطان موثر است.  

 تشخیص زودهنگام در مراحل اولیه بیماری بسیار موثر است

این متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی با اشاره به اینکه با اجتناب از عوامل موثر در بروز سرطان می‌توانیم تا حد زیادی از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنیم، بیان کرد: در سرطان‌هایی که به دلیل عوامل ژنتیکی ایجاد می‌شوند و عوامل وراثتی در بروزشان نقش دارد تشخیص زودهنگام در مراحل اولیه بیماری بسیار موثر است.

مهم‌ترین علائم سرطان

مخدومی ضمن بیان اینکه انواع سرطان‌ها در اعضای مختلف بدن علائمی مختلفی را ایجاد می‌کنند، اما با وجود یک‌سری از علائم شک به ابتلا به سرطان در کنار سایر بیماری‌ها قرار می‌گیرد، توضیح داد: از جمله مهم‌ترین این علائم کاهش وزن ناگهانی است به ویژه اگر در مدت کوتاهی وزن زیادی را از دست داده باشند و کاهش وزن همراه با کاهش اشتها باشد. همچنین احساس خستگی، درد‌های مداوم در یک کانون مشخص، تغییرات پوستی از جمله تغییر رنگ، ایجاد خال و به طور کلی هر گونه تغییری که در پوست پایدار است و بدون دلیل ادامه پیدا می‌کند و لمس توده در بدن نیز می‌تواند نشانه‌های از ابتلا به سرطان باشد.

وی با اشاره به اینکه تغییرات در عادات اجابت مزاج می‌تواند نشانه‌ای از سرطان‌های گوارشی و سیستم ادراری باشد و سرفه مداوم و تشدید به صورت تنگی تنفس نیز می‌تواند از علائم سرطان ریه باشد، عنوان کرد: هر گونه خون‌ریزی غیرعادی در بدن که در مراحل اولیه علت خاصی را برایش متصور نمی‌شویم نیز ممکن است به دلیل ابتلا به سرطان باشد. همچنین درد هنگام بلع و غذا خوردن نیز می‌تواند از علائم سرطان باشد.

وضعیت کشور ما از نظر بروز سرطان مطابق با متوسط جهانی است

رئیس انجمن رادیو آنکولوژی ایران ضمن اشاره به اینکه در هر کشور و منطقه جغرافیایی سرطان‌های مختلفی شایع هستند، گفت: وضعیت کشور ما از نظر بروز سرطان مطابق با متوسط جهانی است البته به دلایل مختلفی افزایش آمار ابتلا به سرطان را در کشور شاهد هستیم که از جمله این عوامل می‌توان به تغییر سبک زندگی و افزایش متوسط طول عمر که موجب افزایش سرطان‌هایی که در سنین بالا بروز پیدا می‌کنند، می‌شود اشاره کرد.

این متخصص رادیوتراپی و انکولوژی افزود: دولت سعی کرده است بسیاری از اقدامات درمانی برای سرطان را در سیستم‌های دولتی رایگان کند و بسیاری از شرکت‌های داورسازی نیز موفق به تولید دارو‌های این بیماری شدند، اما همچنان شاهد نواقصی در این مورد هستیم و وضعیت می‌تواند بهتر باشد.  

موانعی که در مسیر درمان سرطان بر سر راه پزشکان قرار دارد

مخدومی درباره موانعی که در مسیر درمان بر سر راه پزشکان قرار دارد، توضیح داد: یکی از مهم‌ترین مسائل در این مورد آگاهی عمومی است، همه افراد باید نسبت به این مسئله آگاهی داشته باشند که برای تشخیص زودهنگام و آغاز معالجه اقدام و برای دریافت درمان درست به متخصصان مربوطه مراجعه کنند. همچنین لازم است بیماران از توانایی مالی مناسب برای تامین هزینه‌های درمانشان برخوردار باشند و سیستم بیمه پوشش کافی و مناسب را برای بیماران فراهم کند. اگر چه دانش پزشکان ما در مقایسه با بسیاری از کشور جزء بهترین‌ها است، ولی برای اینکه نوآوری‌های لازم را داشته باشیم و از آخرین پیشرفت‌های فناوری درمانی و دارویی بهره‌مند باشیم پزشکان ما باید به صورت مرتب با مجامع معتبر خارجی در ارتباط باشند تا دانش لازم را به کشور منتقل کنند.  

عوامل شیوع سرطان در سال‌های اخیر 

وی درباره عوامل شیوع سرطان در سال‌های اخیر بیان کرد: از جمله مهم‌ترین عوامل شیوع سرطان در سال‌های اخیر می‌توان به تغییر سبک زندگی، افزایش متوسط سن افراد، افزایش جمعیت و استرس‌های اجتماعی اشاره کرد اما از طرفی دیگر قدرت تشخیص ما برای این بیماری افزایش پیدا کرده است در گذشته شاید بسیاری از موارد ابتلا به سرطان شناسایی و ثبت نمی‌شد و افراد بر اثر این بیماری از دنیا می‌رفتند اما در حاضر تشیخص زود هنگام و ثبت انجام می‌شود و اینگونه به نظر می‌رسد که این بیماری در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است.

 حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد مبتلایان به سرطان بهبود پیدا می‌کنند

رئیس انجمن رادیو آنکولوژی ایران با بیان حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد مبتلایان به سرطان بهبود پیدا می‌کنند، تاکید کرد: اصل مهم و اولیه در درمان سرطان این است که هر چه سرطان زوتر کشف شود قابلیت درمان بیشتری دارد البته این مسئله بسته به نوع سرطان و محل بروزش متفاوت است؛ برخی از سرطان‌ها با تشخیص زودهنگام صد در صد بهبود پیدا می‌کند، اما در بعضی موارد دیگر حتی در مراحل اولیه جزء موارد صعب‌العلاج هستند و در موارد پیشرفته و متاستازیک و مراحل ۴ بیماری میزان درمان پذیری از نظر معالجه قطعی کاهش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 


برچسب ها: سرطان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *